29
Mar

Pandemic – tylko razem można ocalić świat

W marcu 2014 roku stanęliśmy przed ciekawym wyzwaniem. Poproszono nas o stworzenie gry dla pracowników jednego z banków. Jednak miała to być gra nietypowa – otóż taka, pozbawiona bezpośredniej rywalizacji. Takie podejście do tematu związane było z problemem, który kierownictwo zauważyło w firmie – ostra, czasem przesadna rywalizacja i słabo rozwinięta współpraca między placówkami.

Zadanie o tyle trudne, bo przecież jedną z podstawowych cech gry jest rywalizacja i wygrywanie, ale tu z pomocą przyszła nam stara gra planszowa – Pandemic.

Jako, że wcześniej z powodzeniem testowaliśmy to rozwiązanie na mniejsza skalę, mogliśmy mu spokojnie zaufać.

Przeprowadziliśmy grę we wnętrzach hotelowych dla 90 uczestników.

Jak się zaczyna?

W grudniu 2013 roku odkryto w Ameryce Południowej nową odmianę gorączki południowo-boliwijskiej. Wirus, który ją wywołuje jest już znany współczesnej medycynie, jednak tym razem objawił się w nowej, znacznie groźniejszej postaci. Choroba zaczyna się rozprzestrzeniać po całym świecie. Kolejne działania Międzynarodowej Organizacji Zdrowia zawodzą – światu grozi pandemia.

Działania

pandemic_mapaGracze wcielają się w rolę 3 osobowych zespołów – każdy opatrzony jednym z trzech kolorów: czerwonym, żółtym i niebieskim. Każda grupa – to zespół interwencyjny wyposażony w wiedzę i technologię (tablet ze skanerem qr kodów).

Na dużym ekranie w sali głównej przez cały czas gry wyświetlana była wielka mapa świata z zaznaczonymi ośrodkami zarazy w kolorach: zielonym, pomarańczowym i fioletowym. Każde ognisko choroby można było zneutralizować jedynie łącząc się w odpowiednie drużyny.

I tak, by zneutralizować pomarańczowe ognisko choroby, zespoły czerwony i żółty musiały połączyć swoje siły i wykonać odpowiednie zadanie.

Ogniska choroby, które w odpowiednim czasie nie zostały zlikwidowane rozprzestrzeniały się na okoliczne miasta.

Gracze walczyli nie tyle ze sobą, a współpracując z zagrożeniem dla świata.

Obserwacja

Jednocześnie w toku rozgrywki nasi animatorzy krążyli po terenie gry obserwując poczynania graczy. Sposób obserwacji i zakres badań był wcześniej omówiony z kierownictwem firmy. Po zakończeniu gry i krótkim podsumowaniu fabularnym nastąpiła rzeczowa dyskusja na temat wyników obserwacji.

Wnioski

Dzięki grze pomogliśmy uczestnikom zauważyć w jaki sposób objawiają się niektóre cechy graczy i jaki mają wpływ na sposób i poziom wykonania zadania. Gra testuje / ćwiczy / doświadcza cechy charakteru związane z pracą w grupie, wymianą pomysłów, szybkości reakcji, przejmowania inicjatywy, elastyczności i kreatywności. Jednocześnie dzięki zabiegowi łączenia różnych zespołów na czas zadań mogliśmy zauważyć różne style działania i porównać je między sobą.

Nasza ciekawa dodatkowa obserwacja: o ile w początkowej fazie gry w grupie nieczęsto wyłaniał się lider, tak w miarę upływu czasu i przybywającego zmęczenia liderzy coraz wyraźniej wyróżniali się na tle grupy i spełniali bardzo ważną funkcję mobilizatora i organizatora pracy.