15
Mar

Wilczym tropem – gra internetowa (1.03.2013)

Sezon 2013 na gry miejskie rozpoczęliśmy nietypowo – od gry internetowej.

Portal dotyczący żołnierzy wyklęci (www.topemwilczym.zebraprojekt.pl) to projekt realizowany dla Fundacji Grodzieńszczyzna z okazji 1 marca – Dnia Żołnierzy Wyklętych.

www.tropemwilczym.zebraprojekt.pl

Dlaczego
Postawiono nam za cel:

  • atrakcyjną promocję tematu żołnierzy wyklętych wśród młodzieży
  • zapoznanie uczestników gry z wybranymi sylwetkami żołnierzy wyklętych
  • wyłonienie 50 zespołów, które wezmą udział w Biegu Wilczym – terenowej grze opartej fabularnie na powojennej historii Polski

Informacje o projekcie dystrybuowane były do szkół przez Instytut Pamięci Narodowej. Także IPN był merytorycznym partnerem przedsięwzięcia.

Jak
Jako, że projekt kierowany był głównie do młodzież, postawiliśmy na edukację z elementami grywalizacji.

Stworzyliśmy portal internetowy, poprzez który po rejestracji zespołu, uczestnicy wykonywali multidyscyplinarne zadania korzystając z wiedzy własnej oraz bazy wiedzy przygotowanej przez naszych historyków.

Dodatkowym elementem były symulacyjne gry paragrafowe do rozegrania przez telefon komórkowy lub stronę internetową.

Wyzwania
Zadania, które czekały na uczestników prezentowały się następująco:

  • las – wyzwanie terenowe – zespoły miały za zadanie zbudować schronienie w lesie i przygotować posiłek na ognisku
  • świadomość – wyzwanie oparte o umiejętności prezentacyjne – zespoły na podstawie przygotowanej bazy wiedzy tworzyły prezentacje o żołnierzach wyklętych, które następnie miały przedstawić dowolnej grupie osób większej niż 6 osób w wieku powyżej 15 lat
  • tożsamość – wyzwanie sprawdzające wiedzę i umiejętności poszukiwania informacji – zespoły rozwiązywały rozbudowany quiz historyczny dotyczący powojennej historii Polski, zawierający zadania tekstowe, wyboru, interpretację grafik i zdjęć
  • taktyka – wyzwanie sprawdzające umiejętności planowania strategicznego – przed zespołami postawiliśmy zadanie logiczne – mając ograniczone możliwości należało ustawić jednostki na mapie tak, by przejąć ciężarówkę MO
  • charakter – ciekawe zadanie nieobowiązkowe – każdy członek zespołu, jeśli chciał, mógł podjąć próbę charakteru.

W rozwiązywaniu każdego z zadań uczestnicy mogli skorzystać z przygotowanej bazy wiedzy opracowanej przez historyka. Zawierała ona zarówno ciekawe źródła pisane i fotograficzne, jak i opracowania.

Być jak ‚Uskok”
Drugim ważnym elementem projektu były symulacyjne gry paragrafowe.
W każdej z nich gracze mogli wcielić się w jednego z żołnierzy wyklętych: „Uskoka”, „Olecha”, „Lalka”, „Łupaszkę” i „Inkę”.
Razem z nimi mierzyli się z twardą rzeczywistością, podejmując trudne decyzje.
Gry oparte są na niegdyś popularnym w formie książkowej mechanizmie paragrafowym wzbogaconym o materiały ikonograficzne i funkcje interakcyjne.

Gry dostępne są również na stronie: www.strefagier.zebraprojekt.pl

Wyzwania
Przy realizacji tego projektu największym wyzwaniem było pogodzenie strony edukacyjnej z atrakcyjnością. Postawiliśmy na kompetentnych zespół. Projektantów podczas tworzenia fabuł współpracowali z historykiem, który jednocześnie posiadał doświadczenie pracy z młodzieżą i chętnie korzysta w swojej pracy z narzędzi multimedialnych.