13
Paź

Let’s colour! (13.10.2012)

Gra we współpracy z firmą Dulux Let’s colour była grą nietypową. Nie była oparta o fakty historyczne, nie nawiązywała do żadnego wydarzenia ani postaci – dotyczyła trudnego dla nas tematu – kolorów.

Jak to ugryźć?

W większości swoich poprzednich realizacji ZebraProjekt opierała się na twardych, namacalnych elementach i tematach – biografie, wydarzenia, procesy technologiczne. Można je było zmierzyć, metodycznie opracować i zmieścić w ramy mechanizmu rozgrywki. Tym razem pracowaliśmy na materii niemierzalnej i wszechobecnej – na kolorach.

Żeby wtłoczyć kolory w mechanizmy i scenariusze spróbowaliśmy połączyć kolory z tym, co znamy – z przedmiotami, postaciami, krajobrazami, z czynnościami, które wykonujemy przy pomocy kolorów. Postawiliśmy na połączenie malowania z symbolicznym wymiarem koloru.

Ramy, mechanizmy

Postawiliśmy przed graczami zadanie pomalowania (za pomocą aplikacji webowej) dwóch pokojów. Do malowania każdego z nich można było wykorzystać 3 kolory. Początkowo mieliśmy szeroką wizję użycia całych 9 – kolorowych zestawień z katalogu firmy Dulux „Kolory Świata”. Jednak szybko przyszła refleksja, że przecież nikt nie maluje pomieszczeń na więcej niż 2-3 kolory.

Ostatecznie do gry zostało przygotowanych sześć zestawień po trzy kolory. Jednak, by móc użyć kolorów do malowania, każdy z zawodników musiał uprzednio zdobyć prawo do jego wykorzystania wykonując sześć zadań na ternie Pola Mokotowskiego.

Konkret

Do układania zadań podeszliśmy na da sposoby. Połowa z nich dotyczyła warstwy abstrakcyjnej – np. mieszanie kolorów, postrzeganie kolorów w przestrzeni, druga połowa opierała się na wykorzystaniu barwy jako pretekstu do wykonania zadania – np. aktywności na siłowni zewnętrznej „Siła koloru”, układania kolorowego miasta z bloków styropianu.

Jeśli zespół wykonał prawidłowo zadania otrzymywał zestaw wskazówek, które wspomagały go w układaniu ciekawych zestawień kolorów w pokojach.

Realizacja

Mimo paskudnej pogody w początkowej części gry nie traciliśmy ducha. Wszak krótkoterminowe prognozy pogody zapowiadały słońce! Pierwsi gracze jeszcze wśród siąpiącego deszczu ruszyli na Pole Mokotowskie, później było już coraz lepiej.

Gra była lekka, nieprzeładowana, z prostym mechanizmem punktacji. Jednak nie pozbawiliśmy zebrowego pierwiastka zagadki intelektualnej. Profesjonalnie ułożone zagadki oparte na wyliczeniach kombinatorycznych dały się we znaki niektórym zawodnikom.

Podczas tej gry wykorzystaliśmy po raz pierwszy mechanizm gry nieograniczonej czasem, a kończącej się po określonej liczbie czynności.

Współpraca

Gra została przygotowana dla firmy AkzoNobel, właściciela marki Dulux. W grze wykorzystano farby Dulux – Kolory Świata, a po terenie gry biegały kudłate psy Dulki.

 

Autorzy ZebraProjekt:

Urszula Pastwa

Lech Pastwa

Piotr Wiśnioch

Rysunki:

Antoni Mirosław